Egenföretagare? Så når du köpare via Facebook

Som egenföretagare är Facebook en bra väg för att nå potentiella köpare. Facebook har ett lättillgängligt och effektivt verktyg för annonsering. Chanserna att nå en stor publik är goda om du vet hur du ska få ut så mycket som möjligt av dina annonser. I allmänhet finns det mycket du som egenföretagare kan göra för att synas online.

Många av oss har någon gång scrollat genom Facebookflödet och fastnat på en annons som fångar vårt intresse. I många fall resulterar det i ett klick, och kanske ett köp. Detta är ingen slump – Facebook har ett effektivt system för annonser, och vilka annonser du ser beror på flera faktorer som intressen och vad som tidigare engagerat dig på plattformen. Som egenföretagare kan du dra nytta av algoritmen och annonsera på Facebook för att nå ut till framtida kunder. Men för att få ut så mycket du kan av dina annonser behöver du ha koll på hur det hela fungerar.

Nå din målgrupp med Facebookannonsering

Facebook är en bra plattform för egenföretagare att annonsera eftersom det är ett sätt att nå framtida kunder för en låg kostnad. Med Facebooks algoritmer får du mycket på köpet. Det gäller ändå att veta hur du ska använda verktyget, och där kan Pineberry, som är certifierad Meta Business Partner, vara till hjälp. Pineberry hjälper dig med flera steg i annonseringen, som att ta fram annonskontot, hantera kampanjer och följa upp slutresultatet.

I en intervju med IDG från 2015 ger Michael Wahlgren, Pineberrys grundare och före detta vd, rådet att fokusera på en nischad målgrupp som du annonserar till. Pineberry kan analysera fram din målgrupp tillsammans med dig, men det är bra att själv ta dig en funderare tidigt under annonsutformningen. Enligt Wahlgren bör du också tänka visuellt med tilltalande bilder, och ha mobilanvändarna i åtanke.

Du kan även gå onlinekurser inom annonsering via Facebook som tillhandahålls gratis direkt från själva Meta (tidigare Facebook).

Fler tips

När du annonserar i sociala medier som egenföretagare gäller det att hålla koll på Konsumentverkets regler för marknadsföring i sociala medier. Även den mest välvilliga kan råka göra fel så det är bra att vara påläst.

Det är också smart att bredda din marknadsföring i fler kanaler. Andra sociala medier du kan marknadsföra ditt företag i inkluderar:

• Instagram – visuellt betonat
• Tiktok – populärt bland unga
• LinkedIn – passande för B2B-annonsering