Förbättra företagets kundrelationer med hjälp av CRM

Som företagare har du säkert hört termen CRM vid ett flertal tillfällen. Kanske har du då tyckt att det bara låter krångligt och avancerat, men i den här texten vill vi uppmuntra dig att tänka om. Det finns mycket för företaget att vinna med ett väl fungerande CRM-system.

Ofta låter förkortningar mer krångliga och mer avancerade än vad de är. Det är därför bra att börja med att berätta att CRM står för Customer relationship management. Det är alltså helt enkelt ett lite krångligare sätt att säga kundvård. Läs vidare och ta reda på hur ditt företag kan dra nytta av detta.

Vad är ett CRM-system?

Kunderna är det värdefullaste en företagare har för att kunna få tillväxt i verksamheten. Det gäller allt från riktigt små företag till stora. Ett CRM-system tar hand om all kunddata i företaget så att den blir lättare att hantera. Systemet organiserar helt enkelt informationen genom att spara den, strukturera upp den och göra den delbar. Systemet hjälper också till att analysera den kunddata som finns så att det går lättare att få en överblick och kunna göra förbättringar. Här kan du läsa en intressant artikel om hur Elgiganten fick fler medlemmar i sin kundgrupp genom att satsa på CRM. Genom att tillämpa den här typen av system blir det helt enkelt enklare för dig som företagare att kunna rikta kampanjer och erbjudanden.

Fördelar med CRM

Att lära känna sin kund är a och o för att lyckas som företagare. Det gäller att se när och varför de köper saker och vad de vill ha, att förstå kundens köpbeteende helt enkelt. Med ett CRM-system får du all den här informationen samlad på en och samma plats. I Dagens Media kan du läsa om hur CRM-chefen för framgångsrika Storytel tillämpar just CRM för att förstå sina kunder.

Kanske har du någon gång satt igång en kampanj som inte fått ett speciellt bra utfall, men du har inte förstått varför? Det kan ha att göra med att du inte känner din kund och förstår hur denna agerar vilket lett till att du lagt ut kampanjen vid helt fel tillfälle, eller att kampanjen hade ett utseende som inte tilltalar din kund. När du använder dig av CRM behöver det aldrig mer hända igen eftersom du får en klar bild av din kund. Genom att känna din kund kan du också få en tydligare bild av potentiella kunder och på så sätt attrahera dem på ett bättre sätt.

Detta kan ett CRM-system hjälpa dig med

  • Analysera kundbeteende
  • Generera rapporter
  • Främja dina kundrelationer

Är ett CRM-system värt att investera i?

Kanske tänker du att du har ett litet företag och kan analysera dina kunders köpbeteende själv. Du kanske även tror att ett CRM-system är en allt för dyr investering för dig. Tänk då om. Att själv göra avancerade analyser tar mycket tid. Säkert har du en spetskompetens, något som du är väldigt bra på. Genom att lägga mycket tid på analyser får du mindre tid för att utnyttja din verkliga kompetens och därmed också mindre möjlighet att tjäna pengar. En investering i ett CRM-system är alltså ofta en investering som ger dig mer vinst i företaget, snarare än mindre.